TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
monopol-ekonomu
Giorgio de Chirico. The Evil Genius of a King. 1915. wikiart.org

Monopol ekonomů

Na zasedání ekonomicko-politických elit v Davosu roku 2011 se z Čechů dostal mezi řečníky jenom mladý ekonom Tomáš Sedláček. Jeho kniha Ekonomie dobra a zla se už tehdy v Čechách dobře prodávala, ale asi málo četla. Jinak by se pracovníci medií nesháněli po komentářích k tehdejší recesi a dnešní konjunktuře výhradně u ekonomů.

Záměr spisovatele nechme stranou, (vedlejší) efekt jeho výkladů je totiž v naší situaci vlastně zajímavější.

Ekonom Sedláček prozrazuje známou věc: posledních pár desetiletí, nejen současnost ale i minulost, interpretují zásadně ekonomové různých škol a věštění budoucnosti dělají odvážnější z nich. Už to vypadá jako status quo, bez protestů. Vlivní interpreti světa z nedávné doby – sociologové, psychiatři a politologové už se stáhli a navíc z ekonomie převzali hodnoty, argumenty i jakýsi pajazyk. Dávní interpreti – theologové byli vykázáni do církevních ohrad, filosofům vzala dnešní media obor i se samotným jménem – svou „filosofii“ má dnes i prodej mobilů nebo třídění odpadu.

Vypadá to, že nejvyšším stadiem vývoje vědy je její „ekonomizace“. Nejen z hlediska nákladů, ale hlavně charakteru vědců i zkoumání. Vzorem je grantově obratný, soutěžně orientovaný, nepřeslechnutelný týpek vykřížený z top managera a burzovního hráče, lobbisty a trhovce. Takový kříženec, hodí se na něj výraz „menažér“ dělá i do politiky – zastupuje tím svoje zájmy.

Lze se pustit do výkladu dějin vývoje věd a člověka vůbec z hlediska a s nástroji dnešní ekonomické vědy? Co vlastně dnešní hegemón ví o minulosti? Od téhle otázky asi Sedláček začal, ale nedalo mu to, a proti očekávání svých pokrokových kolegů našel sympatii ke starým autorům, dokonce i mythologům. Postupně krotil povýšenost moderního vědce, který se cítí na vrcholu pyramidy, a nakonec se rozhodl čtivě zreferovat staré teorie o světě a předvést je jako zdroje dnešních zažitých řešení a schémat. Tak mohly vzniknout kýžené dějiny myšlení prismatem základních zásad moderní ekonomie, ale nevznikly. Sedláčka totiž nakonec opustilo i to přesvědčení, že to dnes všechno víme lépe než dávní myslitelé. Z popisu evoluce se vlastně stalo svědectví o degeneraci.

Nezdá se, že by Sedláček na svých interpretačních exkursech trval ve všech bodech. Možná se v typologii křesťanství, židovství i jinde často dopouští zjednodušení, možná se i mýlí. Není ani theolog ani religionista, historik atd… nelze mu ale upřít intuici. Tím, že zkoumal svůj obor a jeho autority v kontextu theologie a filosofie, došel k poznání, že většina ekonomických teorií nevznikla v minulém věku. Dokonce se svým popisem, možná nevědomě, dopustil prozrazení čehosi, vykladačům světa s patentem na rozum velmi nepříjemného. Oni dnešní interpreti světa – ekonomové a businessmani – mají jen chatrné vzdělání právě v té části, kterou nejvíc pohrdali, ve filosofii a básnictví. Co to znamená, když jejich přejaté vzorce, poučky a světonázory vůbec jsou velice zjednodušené názory druhořadých vědátorů, které nesnesou srovnání s výkony myslitelů minulých věků, ani posouzení prostým rozumem?

Hokynář může řídit banku i stát, ale stejně to bude dělat nízce jako na krámě. Když se dostane do vyšší společnosti, musí svou primitivnost maskovat, aspoň navenek. Ale jak může vědět, co se děje ve světě, čeho se držet a co nechat být? Může někomu radit v něčem jiném, než kde je co na krámě?

Každé ráno si lze dopřát z médií dávku informací, které, pokud se člověk zamyslí, informacemi nejsou. Dotázaní ekonomičtí analytici se v křečích pokoušejí odhadnout, jak se budou zbožněné „trhy chovat“, co se jim asi bude dnes „líbit“, čemu „uvěří“ atd… jejich prognóza nepochybně také ovlivňuje (nevíme jak) ty zbožněné „trhy“, a ty pak něčemu uvěří, něco se jim zalíbí a něco ne. Druhý den se můžeme dohadovat, proč se tak stalo, ale nikdy se to s jistotou nedovíme – trhů se nejde zeptat.

Veškerá dávná náboženská ideologie i rozmanitá tmářství minulosti blednou před touhle dnešní domýšlivostí bez paměti.

Sedláčkova kniha vyšla roku 2011 v Oxford University Press s podtitulem The Quest for Economic Meaning from Gilgamesh to Wall Street a v překladu do dalších dvaceti jazyků. 

Třetí vydání českého textu knihy najdete na odkazu zde.

TPL_ESW_EASYPEASY_ADDITIONAL_INFORMATION

Glosy

  • Trpíte taky idiosynkrazií?

    Jiří Stránský

    Všechny vás zdravím v příjemně ochlazeném podvečeru. Před chvílí jsem vypnul televizor, což v poslední době dělám čím dál častěji: nejsem už ochoten přistoupit na řeči žen a mužů, na nichž poznám ještě...

  • Hanět člověka, počátek vraždy

    Radio Vaticana

    Papež František při ranní mši v kapli Domu sv. Marty komentoval evangelium (Mt 5,20-26), kde stojí: »Dohodni se rychle se svým protivníkem, dokud jsi s ním na cestě, aby tě tvůj protivník...

  • Proč To komentovat?

    Pavlína Havlová

    Vydavatel Přítomnosti M. J. Stránský se ke spálení červených trenýrek na Hradě sice vyslovil poněkud expresivně, jeho glosa však plně koresponduje s úvahou, kterou jemnější formou vyjádřil na svém...

  • Ten blbec četl moji glosu v Přítomnosti

    Martin Jan Stránský

    Ten blbec na Hradě četl moji glosu v Přítomnosti!! (viz odkaz níže) Nejen to, dokonce se rozhodl pro mimořádné gesto. Nemohl jsem tomu uvěřit, tak jsem musel zhlédnout video z této události...

  • Mají se Nové pořádky čeho bát?

    Bohumil Doležal

    Volební průzkum agentury Kantar TNS z 10. června t.r. (Volební model pro volby do Poslanecké sněmovny) se na první pohled nijak nápadně neliší od toho, co dosud přinesly jiné agentury. Výrazně (s...

  • Národ idiotů?

    Martin Jan Stránský

    Na nedávném sjezdu na Žofíně se Miloš Zeman opět vyřádil v rámci kauzy Peroutkova článku „Hitler je gentleman.“  Jeho výlet do zaplevelené zahrady vlastní děravé paměti pokračoval přes vlastní...

  • Malá, blbá, ale naše

    Petr Schwarz

    Ostře sledovaný bude – i kvůli kauze Čapí hnízdo – post ministra spravedlnosti, na který podle svých slov Babiš zvažuje dva kandidáty. Podle zákulisních hlasů má být jedním z těchto kandidátů do...

  • V šílícím světě

    Ladislav Heryán

    Celou republikou nedávno cloumala kauza nechvalně proslaveného divadelního představení, ve kterém údajně „Ježíš znásilní muslimku“. Jak potom řekne Tomáš Halík, vlastně to nakonec ani nebyla...

Podporují nás:

                                                      30 05 2018 KJ                 30 05 2018 Uprazeno

Partneři:

logo pozadi cervena udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big