TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
pan-dekan-bostik-miloval-umeni
Václav Sokol, Betlém, 1960.

Pan děkan Boštík miloval umění

Ústecký pan děkan Boštík miloval umění. Visel u něj na faře olej Jindřicha Průchy - Velký Pátek - expresivní obraz hnědých polí s křížem uprostřed. Také obraz Wachsmanův a kresby Josefa Mánesa. Prof. Josef Cibulka, ústecký rodák, býval na faře častým hostem, a jistě se tam vedly hovory o umění. Cibulka se znal s mnoha umělci, do Svatovítského chrámu pomohl prosadit okna Maxe Švabinského. Znal se také s Janem Zrzavým, a tak vznikla myšlenka, že kostel v jednom z hlavních betlemářských měst by mohl mít Betlém od mistra.

Zrzavý souhlasil a můj otec, architekt, byl přizván ke spolupráci. Navrhoval předtím pro Patera Boštíka vstupní mříž a křtitelnici do kostela, Betlém situoval na oltář pod kazatelnu. Celek navrhl podle tradičního betlemářského schématu, zejména podle trosek lidového Betléma, které našel na farské půdě u svého strýce, faráře Václava Sokola v Jablonném nad Orlicí. Betlém otec zběžně nakreslil a zhotovil asi 1/2 m velký papírový model, který jsem já, tehdy patnáctiletý, odnesl Janu Zrzavému do jeho bytu na Zámecké schody. Další, volba materiálu, provedení, atd., už bylo na mistrovi.

Zrzavého v té dobé (padesátá léta) asi lákaly vetší realizace, v hradčanském kostele u Kapucínů by byl rád provedl freskou své Poutníky do Emaus a Zvěstování. Složitost a materiálová náročnost vyžadovala ale spolupracovníky, a to bylo u Zrzavého problematické. Figury do Betléma chtěl modelovat, ale potřeboval spolupráci sochaře, který by dělal to, co on „nedovedl": nožičky a ručičky. Oslovil několik sochařek - Martu Jiráskovou, Marii Wagnerovou, Helenu Trubáčkovou (od níž je holubice na Ústecké křtitelnici) - ale nebyl spokojen. Mezitím roky utíkaly, a když Zrzavý vzkázal, že „už to má", že figury bude válet z dětské Formely - a že už „skoro má jednoho anděla" - stárnoucí pan děkan usoudil, že to od Zrzavého nebude.

Byl jsem tenkrát mladík po střední výtvarné škole, odmítnut od vysokoškolského studia, a tak padla v rodině věta: „udělá to náš Vašek“. Dal jsem se do práce s velkým nadšením, figury modeloval z hlíny, vyschlé v košíku nosil vypalovat do pece na karlínské Maniny. Pak jsem je barvil temperou a voskoval do mírného lesku. Terén jsem konstruoval z prkének a lepil z vlnité lepenky, která, zmačkána, simulovalo skály. Povrch byl z papíru, pomalován temperou a navoskován. Celý Betlém byl asi 2,5 m široký, čočkovitého půdorysu, aby se na oltáři dal sestavit z dílů. Otec mi nechával volnou ruku přesto, že jsem v průběhu práce jeho návrh pozměnil. Prof. Cibulka souhlasil a nakonec i rozhodující – investor pan děkan Boštík, kterému se realizace líbila.

Myslím, že o Vánocích roku 1959 jsem Betlém v ústeckém kostele instaloval, vzpomínám na milou atmosféru na faře, přátelské přijetí pana děkana i hodné farské slečny Filomeny. S ústeckými přáteli jsme tenkrát udělali obvyklé „kolečko“ – obešli domácí Betlémy. Byly nádherné, a já jsem se cítil trochu zaskočen: jak jsme si mohli dovolit propašovat do Ústí keramický Betlém, když místní tradice je tak silná? Vzpomínám na velký Betlém u Trávníčků, který zabíral celou stěnu, se stovkami kartonových figur, zapíchaných do mechu. Také pohyblivý Betlém u místního obuvníka, jehož přiznané technické zázemí s řetízky a ozubenými koly pohánělo půvabně namalované figury, vyřezané z plechu. Na zatáhnutí provázku se ozval zvuk trouby – malého klaksonu, v sousedství verpánku a pracovního prostředí fungující obuvnické dílny. V malém domečku bylo ve dveřích z předsíně nutné sehnout hlavu, ale málokdy jsem hlavu skláněl upřímněji. Ještě mnoho krásného jsme při obchůzce viděli, malované figurky, Štantejského, „dáliny“ a „landšafty“ na proutěných koších, simulujících hory.

Začínal jsem chápat, že náš Betlém je trochu „mimo“ – ale pan děkan ho zaštítil sovu autoritou, takže po několik let v Ústí „fungoval“. Na žádost pana děkana jsem ještě domodeloval Tři Krále s patřičným zvířecím doprovodem, ale pak už to šlo s Betlémem s kopce. Pan děkan Boštík zemřel, a s novým farářem jsme si už neporozuměli. Horu jsem ještě s pomocí truhláře pana Trávníčka předělal do dřevěné podoby, ale když keramické figury nahradil modurit, už jsem se k autorství nehlásil. S novým panem farářem jsme se hádali, jestli byl Van Gogh prostopášník (já samozřejmě hájil „malířského svatého“), mezitím se mi znelíbili dodateční Tři Králové, které jsem rozbil o zeď farní zahrady. Ostatní keramické figury, které, nepoužívány, se kdesi válely, jsem si potom v kufru odvezl do Prahy, a většinou už neexistují. Zbyla jen Svatá Rodina, pro kterou mi později moje děti k Vánocům vysekaly výklenek ve zdi. Rád vzpomínám na ústecké Betlémy, a doufám, že krásná baroková tradice bude mít živé pokračování.

Výstavu betlémů i kreseb Václava Sokola si můžete prohlédnout zde:

http://www.artforgood.cz/cs/vybrana-dila/sokol

TPL_ESW_EASYPEASY_ADDITIONAL_INFORMATION

Glosy

  • Trpíte taky idiosynkrazií?

    Jiří Stránský

    Všechny vás zdravím v příjemně ochlazeném podvečeru. Před chvílí jsem vypnul televizor, což v poslední době dělám čím dál častěji: nejsem už ochoten přistoupit na řeči žen a mužů, na nichž poznám ještě...

  • Hanět člověka, počátek vraždy

    Radio Vaticana

    Papež František při ranní mši v kapli Domu sv. Marty komentoval evangelium (Mt 5,20-26), kde stojí: »Dohodni se rychle se svým protivníkem, dokud jsi s ním na cestě, aby tě tvůj protivník...

  • Proč To komentovat?

    Pavlína Havlová

    Vydavatel Přítomnosti M. J. Stránský se ke spálení červených trenýrek na Hradě sice vyslovil poněkud expresivně, jeho glosa však plně koresponduje s úvahou, kterou jemnější formou vyjádřil na svém...

  • Ten blbec četl moji glosu v Přítomnosti

    Martin Jan Stránský

    Ten blbec na Hradě četl moji glosu v Přítomnosti!! (viz odkaz níže) Nejen to, dokonce se rozhodl pro mimořádné gesto. Nemohl jsem tomu uvěřit, tak jsem musel zhlédnout video z této události...

  • Mají se Nové pořádky čeho bát?

    Bohumil Doležal

    Volební průzkum agentury Kantar TNS z 10. června t.r. (Volební model pro volby do Poslanecké sněmovny) se na první pohled nijak nápadně neliší od toho, co dosud přinesly jiné agentury. Výrazně (s...

  • Národ idiotů?

    Martin Jan Stránský

    Na nedávném sjezdu na Žofíně se Miloš Zeman opět vyřádil v rámci kauzy Peroutkova článku „Hitler je gentleman.“  Jeho výlet do zaplevelené zahrady vlastní děravé paměti pokračoval přes vlastní...

  • Malá, blbá, ale naše

    Petr Schwarz

    Ostře sledovaný bude – i kvůli kauze Čapí hnízdo – post ministra spravedlnosti, na který podle svých slov Babiš zvažuje dva kandidáty. Podle zákulisních hlasů má být jedním z těchto kandidátů do...

  • V šílícím světě

    Ladislav Heryán

    Celou republikou nedávno cloumala kauza nechvalně proslaveného divadelního představení, ve kterém údajně „Ježíš znásilní muslimku“. Jak potom řekne Tomáš Halík, vlastně to nakonec ani nebyla...

Podporují nás:

                                                      30 05 2018 KJ                 30 05 2018 Uprazeno

Partneři:

logo pozadi cervena udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big