TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
zvenku-huj-zevnitr-fuj
Giuseppe Arcimboldo. Autumn. 1573. wikiart.org

Zvenku huj, zevnitř fuj

Proč číst knihu, která už před sedmdesáti lety promluvila jen k několika málo lidem? Ocení ji jenom ti, kteří chtějí věci promýšlet pomalu, snesou a pochopí při tom promýšlení i smysl přeskakování mezi řečí básnickou a badatelskou. Dnes má cenu číst Šafaříkových Sedm listů Melinovi, protože je v nich z různých stran dobře charakterizováno, nač si má člověk tehdy jako dnes dát největší pozor. Co mu nejvíc může uškodit, když zůstane žít v tomto světě a nestáhne se mimo něj do samoty a samostatného odstupu. Se zvláštní péčí je tu pojmenováno to, co dnešní papež František ukazuje ve svých projevech jako nejodpudivější špatnost – slovem „mondénnost“, tedy zesvětštění. „Mondénou“ se nestává burzián, celebrita nebo vekslák všeho druhu, ti už tím jsou a nedělají, že ne. Mondénnost hrozí elitám, vzdělancům a duchovním lidem i lidem ducha, intelektuálům (viz Patočkův programatický i prorocký text Duchovní člověk a intelektuál a celý spor o něj vedený Havlem i Rezkem a až dodnes i Zemanem). Mondénnost je jako plíseň, jako siréna, kterou se nechávají svést nadaní a k moudrosti mířící lidé. V touze po štěstí jako úspěchu dosaženého zkratkami v myšlení se nechají svést k efektním manýrám a špatnému vkusu. 

Zdeněk Vašíček charakterizoval sedm obručí, které obemkly myslitele Šafaříka tak, že se k němu skoro nikdo nedostal. Většinu z nich bychom právem měli za pouta, řečeno v jazyce scholastiků, „ukutá tímto světem“. Z tradiční trojice nepřátel duše člověka (tělo, svět a ďábel) stojí před Šafaříkem svět jako nepřítel hlavní, možná jediný. Tento svět upadající do stále silnějšího opojení jedem hlouposti, která se projevuje jako mašinérie. Tělo a Mefisto jako by nebyli, už nejsou zapotřebí k výkladu samému.

Proti neosobní mašinérii pěstuje Šafařík osobní důvěrnost – nepíše lidem, ale jednomu člověku, důvěrně a krásně jej pojmenovává Melin (to zní libozvučně a ethymologicky blízko starořeckému slovu pro sladkost). Mondénní trend zkratkovitých drbů o bolestech celebrit ignoruje. Do hloubky a diskrétně probírá sebevraždu mladého umělce Roberta – přítele svého i adresátova. Dnešní manýru dokola vracet do úst ze žaludku špatně strávené – nepromyšlené – historky ruší Šafařík soustavným výkladem o možných příčinách Robertovy volby. To, co se dnes vydává za příběhy, totiž nemá s příběhy starých Biblí a Odysseí nic společného – nemá to totiž základ ve smyslu vyprávění, kterým je zjednání vhledu, nikoli pobavení nebo analýza. Šafaříkovi už také nejde při psaní o mrtvého Roberta a už vůbec mu neběží o to pofoukat si svoje vlastní svědomíčko – jde mu o čtenáře – čím dále více se stávajícího Melinem, jde mu o jeho spásu.

Dnešní Melin je stejný v proměněném sice světě, ale ohrožen velice podobně: společenský tlak hýbe každým, aby hrál, co má a co se po něm zvenku chce – každou vteřinu tím jsme, vědouce nevědouce, vedeni. Kantovo „smysl života je v naplnění povinnosti (Pflicht) vůči Bohu, státu, rodině“ se jen trochu modifikované zadřelo do duše a člověk je tu, aby...   Jakékoli zúčelnění člověčího života Šafařík, stejně jako Bible a filosofové, odmítá. Ani člověk sám si nevystačí – nenajde smysl života v uspokojování vlastních potřeb, ani v udržování své existence na zemi. Pokud neporozumí a dobře nepromyslí, co opravdu potřebuje, zůstává nešťastný. Šafařík míří k mystice, ale poskoky jednoduchého uvažování, jakoby chlapeckého rozumu, aby čtenáře neztratil. Mnoho cizích slov raději vynechá, aby neodrazoval zdáním učenosti.

Svět honí člověka nástrojem jeho vlastního programu v mysli a člověk se tím nechává dohnat k „zajištěnosti života zvenčí“, zevnitř je zhroucen a bez opory. Skeptický ke všemu, jen ne ke své skepsi. Hlasatelé skepse z nahodilosti lidské existence a bezvýznamnosti jednotlivce (manipulátoři, vědci, média, politika...) sami netíhnou k přijetí vlastní bezvýznamnosti, ale k moci nad druhými. Život stabilizovaný institucemi a komfortem zvenčí odumírá a člověk je přitom o to hemživěji živ. „Nestíhá“ a chlubí se tím.

Jednání z důvodů výhradně vnitřních je pro Šafaříka programem pro každého – protože Operari sequitur esse.

Moravský filosof a básník (životopis podle Erika Friče)

1907 - narozen 11. 2. v Prostějově v rodině řemeslníka a malého podnikatele, vyrůstá v Líšni u Brna; od jinošských let se věnuje umění a filosofii

1931 - získává titul inženýra vodních staveb od 1938 - ve svobodném povolání; celé své dílo tvoří nepoznán v Brně, na Grohově ul. č. 6/IV, za protektorátu v ilegalitě, pak ve vynuceném ústraní

1945 - svatba s Annou Rybákovou (známost od 1925);

1948 - jeho debut, kniha filosofických esejů Sedm listů Melinovi vyhrává soutěž nakladatelství Družstevní práce o nejlepší esej; polovina nákladu knihy končí ve stoupě;

za komunistické totality je duchovním otcem několika generacím umělců: Václavu Havlovi, Josefu Topolovi, Jiřímu Kuběnovi, později zejména okruhu kolem samizdatových Textů přátel

1991 - udělen titul PhDr. h. c. Masarykovy university v Brně a Masarykův řád III. stupně

1992 - umírá 23. 4., tři dny po vydání své knihy, na níž pracoval mnoho let, Cesty k poslednímu

Vydané publikace:

- Květiny všech barev (verše), 1923-1924

- Na počátku bylo slovo, 1942 (jako rozhlasová hra - Brno 1945)

- Průkaz totožnosti (povídka), asi 1944

- Sedm listů Melinovi (kniha filosof. Esejů), Družstevní práce, Praha, srpen 1948

- Řecký paradox (esej), rukopis, 50. léta

- Noční můra (dramatická rozprava), rukopis, 1963-1964

- O rubatu čili vyznání (esej z roku 1961), Podoby II, Čs. spisovatel, Praha 1969

- Člověk ve věku stroje (esej), Severočeské nakladatelství, Liberec 1969

- Loutky boží nebo čí? (esej), Host do domu č. 7, Brno 1969

- Hrady skutečné či povětrné? (esej), rukopis, 1969 (v Hostu do domu již nevyšlo)

- Mefistův monolog (esej), prosloveno na V. večeru Šlépěje v okně, Brno 1974

- Sedm esejů v revui Proglas, Brno 1990, č. 4, 5/6, 7, 9, 10; 1991, č. 2

- Člověk ve věku stroje (esej), 2. knižní vydání, Atlantis, edice 99, Brno 1991

- Řecký paradox (esej), revue BOX č. 2, tam i biografie, bibliografie ad., Brno 1992

- Cestou k poslednímu (rozsáhlý esej), Atlantis, Brno 1992

- Mefistův monolog (esej),1. samostatné knižní vydání, Votobia, edice Šlépěj v okně, sv. 1, 1992

- Noční můra (Kurs pro utopisty), Vetus Via, Vranov nad Dyjí 1993

Ineditně:

- Texty přátel, Olomouc - Brno 1975

- Pohledy (sborník, redigoval V. Havel), Edice Expedice, Praha 1976

(Bibliografie podle nakladatelství Vetus via a Votobia)

TPL_ESW_EASYPEASY_ADDITIONAL_INFORMATION

Glosy

  • Trpíte taky idiosynkrazií?

    Jiří Stránský

    Všechny vás zdravím v příjemně ochlazeném podvečeru. Před chvílí jsem vypnul televizor, což v poslední době dělám čím dál častěji: nejsem už ochoten přistoupit na řeči žen a mužů, na nichž poznám ještě...

  • Hanět člověka, počátek vraždy

    Radio Vaticana

    Papež František při ranní mši v kapli Domu sv. Marty komentoval evangelium (Mt 5,20-26), kde stojí: »Dohodni se rychle se svým protivníkem, dokud jsi s ním na cestě, aby tě tvůj protivník...

  • Proč To komentovat?

    Pavlína Havlová

    Vydavatel Přítomnosti M. J. Stránský se ke spálení červených trenýrek na Hradě sice vyslovil poněkud expresivně, jeho glosa však plně koresponduje s úvahou, kterou jemnější formou vyjádřil na svém...

  • Ten blbec četl moji glosu v Přítomnosti

    Martin Jan Stránský

    Ten blbec na Hradě četl moji glosu v Přítomnosti!! (viz odkaz níže) Nejen to, dokonce se rozhodl pro mimořádné gesto. Nemohl jsem tomu uvěřit, tak jsem musel zhlédnout video z této události...

  • Mají se Nové pořádky čeho bát?

    Bohumil Doležal

    Volební průzkum agentury Kantar TNS z 10. června t.r. (Volební model pro volby do Poslanecké sněmovny) se na první pohled nijak nápadně neliší od toho, co dosud přinesly jiné agentury. Výrazně (s...

  • Národ idiotů?

    Martin Jan Stránský

    Na nedávném sjezdu na Žofíně se Miloš Zeman opět vyřádil v rámci kauzy Peroutkova článku „Hitler je gentleman.“  Jeho výlet do zaplevelené zahrady vlastní děravé paměti pokračoval přes vlastní...

  • Malá, blbá, ale naše

    Petr Schwarz

    Ostře sledovaný bude – i kvůli kauze Čapí hnízdo – post ministra spravedlnosti, na který podle svých slov Babiš zvažuje dva kandidáty. Podle zákulisních hlasů má být jedním z těchto kandidátů do...

  • V šílícím světě

    Ladislav Heryán

    Celou republikou nedávno cloumala kauza nechvalně proslaveného divadelního představení, ve kterém údajně „Ježíš znásilní muslimku“. Jak potom řekne Tomáš Halík, vlastně to nakonec ani nebyla...

Podporují nás:

                                                      30 05 2018 KJ                 30 05 2018 Uprazeno

Partneři:

logo pozadi cervena udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big