TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
uprchlici-vse-pro-dobro-kapitalu
William Hall Raine, Dav na Willis Street ve Wellingtonu, 1931. výřez. Wikimedia Commons.

Uprchlíci: vše pro dobro kapitálu

Slova a věci

Vody českého rybníka byly rozbouřeny, když se začaly projednávat kvóty na rozdělení žadatelů o azyl do různých členských států. O koho se přesně jedná nebylo zcela jasné, ale kruhy na vodě se šířily a s nimi se objevily různé rasistické a islamofobní projevy lidí více či méně netušících, o čem je řeč. Ale všichni tito lidé až příliš dobře věděli, že prý černý muž přijde a uchvátí jejich ženy a že islám prý káže vraždit, zotročovat a znásilňovat, což se prý vylučuje se západní civilizací. Nehledě na to, že takovéto projevy by pravděpodobně byly v západní civilizaci trestné, není zcela jasná souvislost s takzvanými uprchlíky. Jaký myšlenkový či jiný postup umožňuje vytvořit celek z této podivuhodné změti?

S Rolandem Barthesem lze říci, že se jedná o mýtus. Přestože má slovo „uprchlík“ právní význam stanovený mezinárodními dohodami (viz stránky MVČR), jak lze vysledovat v médiích a na sociálních sítích, tento význam ztratilo a zcela se vyprázdnilo. Čím se ale naplnilo? Jeho primární význam byl zanedbán, vykraden a nahrazen významem sekundárním, onou změtí, která může některým dávat dokonalý smysl. Právě tento sekundární systém je mýtus, protože namísto běžného významu slova „uprchlík“ klade jakési „uprchlictví“, které konotuje celou řadu různých dalších společenských hodnot a významů, nejspíše ze všeho jde ale o koncept „existenčního ohrožení“. Říká-li tedy někdo: „Uprchlíky nechceme,“ skutečné sdělení je: „Cítíme se existenčně ohroženi“.

Boj(ím se) o život

A lidé se opravdu bojí, žijí v existenční tísní, bojí se o práci, bojí se o rodinu, chybí jim základní životní jistota, která umožňuje ujmout se odpovědnosti, ale také užívat základních práv. Jejich život je naplněn úzkostí, pramenící v nepředvídatelnosti a nejistotě. Nadto se objevuje moralistní argumentace, která vinu za tento stav připisuje jim samotným. Pro tento stav existuje v češtině název: prekarita. Prekarita se v České republice týká velkého množství lidí, ze kterých se stávají ve větších a větších počtech příležitostní námezdní dělníci, nucení žít v nejistotě, pracovat za hodinovou mzdu nebo na živnostenský list, namísto proletariátu vzniká takzvaný prekariát.

Prekariát je nová společenská třída lidí, kteří propadají sítí základních sociálních jistot. O vzniku této třídy píše Guy Standing a v souvislosti s ní upozorňuje na to, jak snadno může mezi těmito lidmi vzniknout politický extremismus. Žijí vně mechanismů solidarity sociálního státu – něco si vydělají, takže na dávky nedosáhnou, ale nikdy si nemohou být jisti, zda budou mít práci. Nemohou si být jisti, že kdy dosáhnou na důchody. Mohou si být jisti, že nad nimi visí Damoklův meč exekuce, zapomenou-li si zaplatit např. zdravotní pojištění. Proto jsou sami solidarity neschopní. Obraz uprchlíka je tak obrazem toho, čeho se tito lidé bojí, co odmítají, je to plátno, kam projektují svou vlastní úzkost. Protest proti „podporoře imigracace“ je tak vyjádřením křehkosti jejich vlastní životní situace. Boj o uprchlíky je tedy v jistém smyslu bojem o život.

Ukradená řeč, zcizená práce

Přijmout nekriticky téma uprchlictví živené médii znamená konzumovat mýtus, nechat si ukrást řeč. V zájmu kapitálu, který již dnes většinu médií pohltil, je samozřejmě prosazovat jakožto „přirozený“ význam slova uprchlík, abychom ho dále nezkoumali, ale také ukazovat jako „přirozenou“ určitou podobu společnosti, která umožňuje neomezené vykořisťování, tedy takovou, kde lidé považují za přirozenou existenční tíseň. Svět obrazů je ale světem obrazů, nic v něm není dáno „od přírody“. Proto je velice důležité stále znovu, u každého tématu, v každé debatě, ukazovat, že slova a věci nevznikají samy, od „přírody“, ale že jsou výsledkem práce, ukazovat, že jsou produkovány a jakým způsobem jsou produkovány, a nenechat si je ukrást. Existenční tíseň není nějakým přirozeným stavem, ale má konkrétní příčiny a dá se pomocí konkrétních prostředků odstranit. Téma uprchlictví v českém prostředí nijak nesouvisí se skutečností migračních toků ve Středomoří nebo jinde ve světě, ale svědčí o vzniku prekariátu.

 

TPL_ESW_EASYPEASY_ADDITIONAL_INFORMATION

Glosy

  • Urážka státu do hlavy

    Martin Jan Stránský

    Vydavatel Přítomnosti Martin Jan Stránský komentuje pohoršení, které svým textem vzbudil v několika čtenářích, těmito slovy:  Moje poslední glosa,[1] která souvisela s první,[2] naštěstí splnila mé...

  • Pan Žáček je možná trochu cvok, ale je to cvok hezký!

    Jan Cigler

    Lidé si ovšem rozhodně nechtějí kazit dojem o konopí nějakými mozoly, když mohou lenošit s brčkem ve stínu věkovité lípy a smát se jako „normální šílenci“... I tak je pan Žáček inspirativní. Třeba...

  • Učešte mi uši

    David Bartoň

    V době, kdy je lidské slovo vzácné, mi zní až neuvěřitelně inspirativně, co pověděl A. Mitrofanovovi jeden z hrdých Rusů a nemnoha přátel naší země Viktor Fajnberg[1]: „Jste-li v bezvýchodné...

  • Lid může hýkat, konečně se zbavil elit

    Jaroslav Erik Frič

    Od své nominace (nevím, kým vůbec podané) na Cenu Magnesia Litera za mé „blogové“ psaní v loňském roce a která se předává pod egidou pro mne zcela nepřijatelných sponzorů, jsem se distancoval...

  • Trpíte taky idiosynkrazií?

    Jiří Stránský

    Všechny vás zdravím v příjemně ochlazeném podvečeru. Před chvílí jsem vypnul televizor, což v poslední době dělám čím dál častěji: nejsem už ochoten přistoupit na řeči žen a mužů, na nichž poznám ještě...

  • Hanět člověka, počátek vraždy

    Radio Vaticana

    Papež František při ranní mši v kapli Domu sv. Marty komentoval evangelium (Mt 5,20-26), kde stojí: »Dohodni se rychle se svým protivníkem, dokud jsi s ním na cestě, aby tě tvůj protivník...

  • Proč To komentovat?

    Pavlína Havlová

    Vydavatel Přítomnosti M. J. Stránský se ke spálení červených trenýrek na Hradě sice vyslovil poněkud expresivně, jeho glosa však plně koresponduje s úvahou, kterou jemnější formou vyjádřil na svém...

  • Ten blbec četl moji glosu v Přítomnosti

    Martin Jan Stránský

    Ten blbec na Hradě četl moji glosu v Přítomnosti!! (viz odkaz níže) Nejen to, dokonce se rozhodl pro mimořádné gesto. Nemohl jsem tomu uvěřit, tak jsem musel zhlédnout video z této události...

Podporují nás:

                                                      30 05 2018 KJ                 30 05 2018 Uprazeno

Partneři:

logo pozadi cervena udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big