TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
dovolena-v-turecku

Turecké léto

Mluví se o „tureckém jaru“. Protesty proti výstavbě v parku v centru Istanbulu přerostly v otevřené protivládní nepokoje. Americký myslitel Noam Chomsky se nechal slyšet, že zásah policie v parku Gezi v Istabulu je jednou „z nejhanebnějších událostí tureckých moderních dějin“. Můžeme to brát s jistou rezervou, ale je jisté, že v Turecku se „něco“ děje – kdo tam měl poslední dobou cestu, jistě to napětí vycítil. Premiér Erdogan vládne pevnou rukou už deset let. Kdo chce mít úspěch v podnikání a dostávat státní zakázky, musí být „dobrým“ muslimem. Ženy, které se rozvedou a najdou si nového partnera, jsou často terčem útoků svých zhrzených mužů. Násilné trestné činy v tomto případě nejsou výjimkou a soudy bývají vůči pachatelům shovívavé. Návrh nové ústavy kritizuje opozice i nevládní organizace. Ve vzduchu je otázka, jaké hodnoty vlastně Turecko zastává.

 

Zákaz pití alkoholu po 22 hodině (přijatý tento týden) se může zdát podobný evropským zákazům čehokoliv, ale v moderní turecké společnosti, ve které stát dlouhodobě omezuje osobní práva a zavádí cenzuru, to vyvolalo jen další rozpaky a vztek. Frustrace je ale dlouhodobá – řeklo by se, že unijní odmítání Turecka (žádost ke vstupu do EU podalo Turecko již v r. 1987) jej vehnalo právě sem.

 

Po fiasku s EU se Turecko snažilo přijmout staro-novou „ottomanskou“ identitu, ale necítí se v ní dobře. V politické diskusi, když dnes Turkům řeknete, že patří k západu, vyvolá to stejně odmítavé reakce, jako když řeknete, že patří k východu. S otázkou identity se váže i příklon k určitým civilizačním hodnotám a s ním spojené „zvyky“. Pokud Turci donutí vládu změnit kurz a uvolnit poměry, k čemu se přikloní?

 

Krátké zastavení před závěrem: může být ještě ráj bez „zakázaného ovoce“? Vždyť máme odjakživa snahu z ráje uniknout. A můžeme žít bez pevně daných (společných) morálních pravidel? MacIntyre argumentuje, že „morální katastrofa“ se už udála, aniž bychom si toho všimli, tedy že se nacházíme v době, kdy se nám všechno pomíchalo, zapomněli jsme, co z čeho vychází a obhájit se dá věc i její opak. Naproti tomu se dá postavit tvrzení, že určitý „základ“ – i pro bezvěrce - tady stále je (společný židovskému učení, křesťanství, islámu) a všem kulturám jsou pak společná aspoň určitá fundamentální „ne“, jako např. zákaz incestu (R.Spaemann).

 

Turecko je země, která v posledním roce zdvojnásobila svoji zahraniční rozvojovou pomoc na celé 2,5 miliardy dolarů a stává se tak jedním z nejvýznamnějších donorů na světě. Podíváme-li se na dění v Istanbulu i na reakce lidí z různých koutů světa, můžeme říci, že se vytváří nová realita/morálka „globální odpovědnosti“: větší svoboda je vyvážená větší zodpovědností a větší míra tolerance požadavkem zachování onoho „základu“. Tato morálka zaplňuje relativistické prázdno. Při určitém zjednodušení se tak propojuje silný „pravicový“ důraz na oddělení státu a jednotlivce s „levicovou“ zodpovědností za druhé (posun v myšlení i viz Klausův nedávný výrok, že čtvrt století po pádu komunismu je náš ekonomický systém "stále méně spravedlivý a méně sociální“). Aby Turecko mohlo vstoupit do EU, bude si ten „základ“ muset pojmenovat.

 

3. 6. 2013

 

 

TPL_ESW_EASYPEASY_ADDITIONAL_INFORMATION

Glosy

  • Kozí mejdan

    Stanislav Penc

    Vážení, za tři měsíce proběhne již 18. ročník kulturně společenské slavnosti Kozí mejdan. Letos od čtvrtka 23. do neděle 26. srpna 2018. Setkání, které je od začátku koncipováno netradičně a zcela...

  • Zemanův účet v mezisoučtu

    Redakce Přítomnosti

    1) Excesy vyplývající z povahových vlastností Opilecké potácení kolem korunovačních klenotů Vulgarizmy ve sdělovacích prostředcích Lhaní o Karlu Schwarzenbergovi při prezidentské kampani (soudně...

  • Kudy z nudy?

    Jaroslav Erik Frič

    Potíž je v tom, že nevíme opravdu nic. Jistě, snažíme se pochopit, nahlédnout hlouběji do problémů, do výbojů si troufáme na mnohý způsob, skutečností ovšem zůstává, že jsme zoufale nevědomí o...

  • Projev jak ze slučovacího sjezdu ANO, KSČM a části ČSSD

    Petr Havlík

    Žít svobodně ve svobodné společnosti by měl být úplný základ naší existence. Svoboda je nedělitelná, ta buď je, anebo není. Auto může jet na půl plynu, ale půl svobody a půl nesvobody již svobodou...

  • Kam se to řítíme? Viděno z Ameriky

    Eva Dřízhalová

    Jsem na druhé straně zeměkoule a přemýšlím, někdy jako romantik, někdy cynik, ale také jako optimista (u vás se říká „sluníčkář“), jak to s námi na této ze­mičce dopadá. V roce 1975 jsem se...

  • Nemáme architekturu, jenom „konstrukce“

    Jaroslav Erik Frič

    Mně by vlastně ani v zásadě nevadilo, kdyby se tu a tam bouralo něco historicky cenného (s logickým omezením samozřejmě), ale vadí mi, že dnešní doba není schopna ničím adekvátně cenným to...

  • Kavárna POTMĚ s nevidomými kavárníky vyráží na turné po Česku

    Jan Charvát

    Unikátní mobilní Kavárna POTMĚ, ve které obsluhují nevidomí kavárníci na palubě zatemněného autobusu, zaparkuje už v sobotu v sobotu 19. května před budovou Českého rozhlasu na Vinohradské ulici v...

  • Potřebujeme idejí,

    Bohumil Sláma

    živých a velikých idejí a nebudeme malí (TGM) Cituji z článku prof. Dvořákové Myslet kriticky a v souvislostech, který vyšel v posledních Listech: „…Chci upozornit na zajímavý přístup k uchopení...

Podporují nás:

2018-01-30 Logo KJ font-numbers-colour

Partneři:

logo pozadi cervena Puvodni-staticke-logo-bile-pozadi casablanca logoudalostireflexespolecnost-j-chart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big