TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
v-sevreni-oligarchy-jejich-medii-a-vladou
Jaroslav Panuška, Prtikolo, 1908–1910 (Výstava Tajemné dálky, Olomouc)

V sevření oligarchy, jejich médii a vládou

V lednu roku 2007 vyšel v deníku Magyar Nemzet článek, podle kterého skupina vlivných politiků a podnikatelů tehdy právě opozičního Fideszu plánuje vnitrostranický převrat. Chtěli, prý, z čela strany odstranit expremiéra Viktora Orbána a nahradit ho umírněným Jánosem Áderem. Článek byl prostě Orbánovým varováním vnitrostranických nespokojenců. Áder to pochopil a ještě ten rok oznámil, že odchází z domácí politiky a kandiduje do Evropského parlamentu. Tam také setrval až do roku 2012, kdy po řadě skandálů odstoupil dřívější maďarský prezident. Orbán, tehdy již opět premiér, se ho rozhodl nahradit Áderem.

Zajímavější však je něco jiného: nikoho tehdy ani nenapadlo, že by novinář mohl takový napsat článek svobodně, z vlastního uvážení, podle informací získaných řádnou novinářskou prací. Tak prostě média blízká Fideszu nefungovala před deseti lety a nefungují ani dnes. Od politiků dostávají přímé příkazy a jsou poslušnými nástroji vládní propagandy. Když je Fidesz u moci, počítají se mezi ně kromě médií oligarchů blízkých Orbánovi také média takzvaně veřejnoprávní.

Média řízená vládou mají v Maďarsku již léta drtivou převahu. Další početná skupina soukromých médií se politice úzkostlivě vyhýbá i ze strachu, aby nebyla šikanována úřady, berňákem, nepřišla o licenci nebo o inzerci.

Nezávislá a kritická média tvoří jenom malou scény a je jich stále méně. I kvůli tomu měla vláda před nedávným referendem o uprchlických kvótách prakticky informační monopol – stalo se to poprvé od pádu komunismu.

Proto byl pro Maďarsko šokem, když před dvěma týdny ze dne na den skončil nejvýznamnější deník Népszabadság. Před rokem 1989 to byl ústřední list komunistické strany a do minulého roku byla stranická nadace nástupnické strany socialistů (výrazně menšinovým) spoluvlastníkem listu. Přes svou minulost se však Népszabadság stal respektovaným nezávislým levicově-liberálním listem. Po většinu času po roce 1990 to byl nejčtenější i nejlepší nebulvární deník v zemi. Pro Maďarsko je typické, že list spíše nalevo od středu zastával v ekonomických otázkách mnohem liberálnější a protržnejší stanoviska, než média Fideszu. Ta naopak obhajují sociální populizmus a masivní vládní zásahy deformující tržní ekonomiku. 

V pátek vyšlo poslední číslo Népszabadságu, redakce řádně pracovala na sobotním vydání, to se však již nedostalo do distribuce. Novináři dostali v sobotu ráno vzkaz, že nemají chodit do práce a ihned je odstřihli od pracovních mailů. Zastavili i online verzi deníku, nepřístupným se stal jeho archiv, který patří k nejvýznamnějším redakčním archivům v zemi.

Sobotní číslo mělo pokračovat ve dvou kauzách, které odhalil právě Népszabadság. Týkali se zneužívání moci, závratného bohatnutí a luxusního života dvou vládních politiků. Byly to kauzy srozumitelné i pro voliče, které příliš netrápí omezování demokracie nebo svoboda médií. Právě tím byly vládě velice nepříjemné.

Rakouský majitel označil zaříznutí Népszabadságu za čistě ekonomické rozhodnutí, noviny prý byly ztrátové. Jiné správy ale říkají, že po tvrdých úsporných opatřeních již deník ztrátový nebyl a pro jeho zastavení nebyl ekonomický důvod. Žádnou ekonomickou logiku určitě nemá zastavení online verze a znepřístupnění archivu.

Není divu, že vydavateli věří málokdo. Népszabadság byl bolestivým trnem v patě vlády. Již dlouho kolovaly zprávy, že ho spolu s vydavatelstvím, kterému patří další ekonomický deník a několik regionálních bulvárních novin, chce koupit jeden z vládních oligarchů. Tomu by konec deníku a snížení ceny celé firmy nevadil. Prodělat by však na svém nelogickém postupu nemusel ani současný majitel – Orbánova vláda by mu určitě ztrátu nějak vynahradila. 

A to je ten druhý problém. I kdyby byl Népszabadság ztrátový, nebyl za tím jenom nezájem čtenářů. Maďarská média nefungují podle pravidel trhu. Vláda nezávislá média ničí a oslabuje mnoha způsoby.

Úřad pro hospodářkou soutěž v roce 2012 nepovolil firemní fúzi, která měla Népszabadságu zajistit stabilnější zázemí. S hromaděním médií v rukou oligarchů ale úřad problém nemá. Média provládních „podnikatelů“ jsou dotovaná z veřejných peněz, stání firmy je povinně zaplavují inzercí. Soukromá média naopak nečelí jen nepřátelství úřadů. Trh s reklamou také vlastní Orbánovi oligarchové a oni rozhodují o tom, kdo inzerci dostane. Vláda vydírá i soukromé firmy, včetně těch se zahraničními majiteli, aby kritickým médiím inzerci nedávali.

Oslabená nebo ztrátová nezávislá média zanikají nebo je kupují oligarchové, kteří na to jediní mají peníze. Nemusí přitom ani riskovat vlastní majetek. Jednu z dvou velikých soukromých televizí TV2 letos koupil vládní zmocněnec a bývalý hollywoodský producent Andy Vajna z nejspíše nevratné „půjčky“ od státem vlastněné banky. TV2 od té doby opakuje jenom vládní propagandu.

 

TPL_ESW_EASYPEASY_ADDITIONAL_INFORMATION

Glosy

  • Urážka státu do hlavy

    Martin Jan Stránský

    Vydavatel Přítomnosti Martin Jan Stránský komentuje pohoršení, které svým textem vzbudil v několika čtenářích, těmito slovy:  Moje poslední glosa,[1] která souvisela s první,[2] naštěstí splnila mé...

  • Pan Žáček je možná trochu cvok, ale je to cvok hezký!

    Jan Cigler

    Lidé si ovšem rozhodně nechtějí kazit dojem o konopí nějakými mozoly, když mohou lenošit s brčkem ve stínu věkovité lípy a smát se jako „normální šílenci“... I tak je pan Žáček inspirativní. Třeba...

  • Učešte mi uši

    David Bartoň

    V době, kdy je lidské slovo vzácné, mi zní až neuvěřitelně inspirativně, co pověděl A. Mitrofanovovi jeden z hrdých Rusů a nemnoha přátel naší země Viktor Fajnberg[1]: „Jste-li v bezvýchodné...

  • Lid může hýkat, konečně se zbavil elit

    Jaroslav Erik Frič

    Od své nominace (nevím, kým vůbec podané) na Cenu Magnesia Litera za mé „blogové“ psaní v loňském roce a která se předává pod egidou pro mne zcela nepřijatelných sponzorů, jsem se distancoval...

  • Trpíte taky idiosynkrazií?

    Jiří Stránský

    Všechny vás zdravím v příjemně ochlazeném podvečeru. Před chvílí jsem vypnul televizor, což v poslední době dělám čím dál častěji: nejsem už ochoten přistoupit na řeči žen a mužů, na nichž poznám ještě...

  • Hanět člověka, počátek vraždy

    Radio Vaticana

    Papež František při ranní mši v kapli Domu sv. Marty komentoval evangelium (Mt 5,20-26), kde stojí: »Dohodni se rychle se svým protivníkem, dokud jsi s ním na cestě, aby tě tvůj protivník...

  • Proč To komentovat?

    Pavlína Havlová

    Vydavatel Přítomnosti M. J. Stránský se ke spálení červených trenýrek na Hradě sice vyslovil poněkud expresivně, jeho glosa však plně koresponduje s úvahou, kterou jemnější formou vyjádřil na svém...

  • Ten blbec četl moji glosu v Přítomnosti

    Martin Jan Stránský

    Ten blbec na Hradě četl moji glosu v Přítomnosti!! (viz odkaz níže) Nejen to, dokonce se rozhodl pro mimořádné gesto. Nemohl jsem tomu uvěřit, tak jsem musel zhlédnout video z této události...

Podporují nás:

                                                      30 05 2018 KJ                 30 05 2018 Uprazeno

Partneři:

logo pozadi cervena udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big