TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT

Felix Kulpa

Články

Parkování v kostelích, kratší Bible, chutnější hostie

Biskupové mají plán – buďme oblíbenější!

Strach i Duka před církevním soudem za film Anděl Páně 2

Za hanobení křesťanských symbolů a pohoršování věřících je před Metropolitní církevní soud Arcidiecéze pražské předvolán režisér filmu Anděl Páně 2 Jiří Strach. Obžalován za spoluúčast je i kardinál Dominik Duka, který ihned po premiéře snímku udělil výslovný souhlas neboli imprimatur.

Svatý Josef s parohy, kálející Duch Svatý nebo zahálející Bůh. Takové a mnohem horší je sdělení filmového snímku Anděl Páně 2, který o loňských Vánocích vidělo už více než 600 tisíc lidí. Protože „katolická pohádka“ (jak je snímek často označován) nejenže nepřesvědčila, ale Jiří Strach bude muset obhájit dogmatickou správnost filmu před grémiem nejvyššího tuzemského církevního soudu . V opačném případě však bude exkomunikován. Problém ale kromě Stracha a Duky mohou mít i rodiče, kteří děti na film vzali.

K soudu podali stížnost věřící, kteří se zúčastnili promítání v jednom z pražských multikin. „Byli jsme nakupovat před svátky náboženskou literaturu a ponožky. No a když jsem viděl, že v poledne začíná v jednom ze sálů kina anděl páně, chtěl jsem se k této modlitbě připojit. Bylo mi trochu divné, že by se za účast mělo platit a že to má trvat sto minut. Myslel jsem, že tam bude i růženec, adorace a občerstvení. Nejvíc si vyčítám, že jsem dovnitř vzal i děti,“ uvádí zjevně roztřesený Karel Vilímec z Prahy, který nakonec s manželkou napsali udání k církevnímu soudu.

„Je opravdu nepřípustné, aby Petronel (andělská bytost v podání Ivana Trojana,, pozn.red.) dostal od Ducha svatého na své modlitby odpověď v podobě exkrementu, nebo aby bylo jakkoliv uměleckým způsobem sdělováno, že sedmý den po stvoření světa se Bůh věnoval – jak to jen říci – tvorbě výkalů,“ odpověděl redakci Tisíckráte dogmatik a trinitární teolog Ctirad Václav Pospíšil. V rámci své analýzy teolog rovněž upozorňuje na fakt, že svatý Martin rozhodně nemohl pojídat svatomartinskou husu, neboť tato tradice vznikla až po jeho smrti. K názoru se přiklání i nejúspěšnější český režisér snímků s náboženskou tématikou Otakáro Maria Schmidt. „Umění je skutečně dar Ducha svatého, nicméně i jeho vanutí musí být v intencích učení církve. Mrzí mě, že se se mnou Jirka nepřišel poradit, například můj film Cyril a Metoděj nemusel čelit po dogmatické stránce jediné výtce,“ lituje Schmidt.

Zmíněné symboly však nejsou to jediné, co pohoršuje. Jako nejhorší vnímají zástupci Metropolitního církevního soudu celkové poselství filmu, které jasně ukazuje, že dostat se do nebe je „fraška“, a to konkrétně ve scéně, kdy si Pilát stěžuje, že na postup čeká již dva tisíce let a během zkoušení způsobilosti odříká správné odpovědi ještě před položením kontrolních otázek. Na otázku Tisíckráte, zda takové poselství může pohoršovat a způsobit újmu na obrazu církve, se oba předvolaní odmítají vyjádřit. „Počkáme si na verdikt soudu, chování kardinála Duky je poslední dobou stále nevyzpytatelnější a pan Strach si zase myslí, že točí pánu Bohu reklamu,“ uzavírá Pospíšil.

Redakce Tisíckráte v zájmu zachování klidných svátků návštěvu filmu nedoporučuje. Za vhodné považuje z celého filmu pouze dvě scény: za prvé tu, v níž se čert s andělem hádají o vdovu Magdalenu (v podání Vicy Kerekes) jako paralelu ke každodennímu boji nebeských a pekelných mocností o člověka, a za druhé tradiční a historicky věrné zpracování vánoční Michnovy koledy Chtíc aby spal v podání Lucie Bílé.

Tisíckráte.

Zeman vyznamenal Ježíše Krista

Převzal to za něj Duka.

Do Česka míří další ostatky!

Vatikán, Praha. V pátek 20. dubna v odpoledních hodinách byly ostatky pana kardinála Berana letecky dopraveny do vlasti. Přílet, který přenášela TV NOE, byl plánován na 18. hodinu. V sobotu 21. dubna vyšla v 10 hodin po krátké modlitbě procesí s ostatky kardinála Berana ze Strahovské baziliky přes Pohořelec, Loretánskou ulicí na Hradčanské náměstí. Rakev s ostatky vezena na pohřebním voze taženém šestispřežím starokladrubských vraníků. V 11 hodin v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha sloužena slavná mše sv. ke cti sv. Vojtěcha. Hlavním celebrantem byl Dominik kardinál Duka, arcibiskup pražský. Bohoslužbu přímým přenosem vysílala Česká televize.

Prezident Zeman se omluvil, že se mše nezúčastní, což se stalo terčem kritiky řady jeho odpůrců. „Beran byl obětí dvou totalit, nacistické i komunistické. Za živa se nesměl vrátit domů. Do jaké země se kardinál Beran vrací dnes? Do země s prezidentem Milošem Zemanem, který se v ten samý den, kdy kardinála vítáme, vydává na sjezd komunistů,“ uvedl bývalý neúspěšný prezidentský kandidát Pavel Fischer.

„Nikdo dnes nevěří, že svět je černobílý a pan prezident si nejdříve vyslechne, jaké zkušenosti s panem kardinálem mají komunisté a teprve poté si na něj utvoří svůj názor. Pan prezident je stejně jako Beran zastáncem svobody svědomí, a proto by mu do toho, kde o víkendu bude, neměl nikdo mluvit,“ odmítá výtky hradní mluvčí Ovčáček.

„Od repatriace ostatků pana kardinála očekávám duchovní povzbuzení věřících i evangelizační akcent pro nevěřící,“ přibližuje generální sekretář ČBK Stanislav Přibyl. Účinky jsou patrné již nyní. Kardinála Berana totiž přivítala květinou i ministryně obrany, která plánuje zahrnout v následujících letech ostatky světců do systému vzdušných sil České republiky. Na námitku, že pan Beran doposud svatořečen nebyl, odpověděla paní ministryně rázně: „Hned v sobotu důrazně požádám pana kardinála Duku, aby s tím něco udělal. Není možné, abychom desítky let čekali na repatriaci a mezitím nestihli vyřídit papíry alespoň na blahořečení!“

Jak se ale redakci tisíckráte podařilo zjistit, slavnostním převozem ostatků kardinála Berana příběh zdaleka nekončí.

„Mohu prozradit, že ve výhledu jsou i další repatriace“ usmívá se olomoucký metropolita arcibiskup Jan Graubner. „Tak například českobudějovická diecéze již chystá přenesení ostatků sv. Jana Nepomuka Neumanna až z daleké Filadelfie. Následovat bude brněnská diecéze, kam poputují z Vídně ostatky tasovického rodáka sv. Klementa Maria Hofbauera. V současnosti již probíhají intenzivní jednání s americkou respektive rakouskou biskupskou konferencí,“ dodává metropolita.
„To ovšem není vše. Na závěr chystáme i repatriaci světce z nejuctívanějších, svatého Cyrila, na místo, které mu po právu náleží, tedy z Říma do Velehradské baziliky. Ovšem akci takového rozsahu nepřipravíte za týden. Myslím, že se Praha, při vší úctě, se se svým šestispřežím starokladrubských vraníků ještě má co učit. Skauti, rybáři, myslivci, družičky, krojovaná mládež“ vypočítává arcibiskup smělé plány. „Velehrad bude Compostela východu,“ plánuje Graubner.

Celá věc překračuje hranice katolické církve. „Ano, je to tak,“ potvrzuje Daniel Ženatý, synodní senior Českobratrské církve evangelické. „Chystáme se do Naardenu pro Jana Ámose. Nastal čas, aby se věčný exulant konečně vrátil domů“. Pohyb je i u Československé církve husitské. Jak redakci sdělil její VIII. patriarcha Tomáš Butta, delegace husitské církve je již na cestě do Kostnice. „Mistra Jana bychom chtěli vrátit do Betlémské kaple. Nezastírám ale, že to bude z mnoha důvodů komplikované,“ krčí rameny Butta.

(Tisíckráte Se non è vero, è ben trovato.)

Církev hájí sexistické velikonoční pivo Bernard: „Je to evangelizace, ne diskriminace!“

Pivovar Bernard představil speciální velikonoční edici svých piv. K zelenému pivu na Zelený čtvrtek tak přibude i bílé pivo na Bílou sobotu a další. Ačkoli se opět zvedla vlna kritiky, nejedná se o sexismus či diskriminaci žen, ale o evangelizaci z řad katolické církve, o tzv. liturgická piva.

Lechtivé obrázky našponovaných dívek vedle piva nejsou reklamou slabomyslného charakteru, ve skutečnosti je to iniciativa křesťanského společenství www.chlapi.cz.  To si předsevzalo zavedení speciálních piv dle liturgického roku, přičemž první pivní vlaštovka má přiletět právě o těchto Velikonocích.

„Snažíme se v církvi podpořit mužskou spiritualitu. Liturgická piva spojují tři základní věci, které značně feminizované katolické církvi dnes mnohdy chybí: chlapáctví, pivo a syrová mystika,“ uvedl Petr Glogar, předseda chlapů.cz. V duchu knih Richarda Rohra se rozhodli nikoli přibližovat muže iniciačním rituálům, ale přiblížit rituály mužům: „Pro většinu dnešních mužů je počátek chození s chlapy na pivo určitým iniciačním rituálem, přechodem z chlapectví do dospělosti. Zdálo se nám, že tento rituál postrádá tolik potřebný duchovní rozměr. Proto jsme společně s pivovarem Bernard sestavili liturgická piva,“ dodává Glogar. Ta ocení i katolíci postící se od alkoholu, neboť právě na Velký pátek, den největšího postu, plánuje pivovar vydat speciální nealkoholické pivo s hořkou octovou příchutí na připomínku ukřižování Krista. O jeho úspěchu nemají organizátoři pochyby.

Proti zobrazování dívek i na liturgických pivech se však již zvedla vlna kritiky, a to ze strany levicových feministek, které už dříve kritizovaly pivovar udělením anticeny Sexistické prasátečko. „Celá tato aktivita je projevem sexismu a potlačování práv žen. Teď se to děje dokonce už i v církvi, což mě ale vlastně vůbec nepřekvapuje. Církev nerespektuje práva žen již dlouho, třeba v zákazu kněžství pro ženy. Přitom při každém obřadu vykonává kněz vyloženě ženskou práci – příprava a rozdělování jídla, umývání nádobí a úklid. To ale nikoho nezajímá. Jsem hluboce zklamaná,“ vyjádřila se k problému Adéla Souralová z brněnských genderových studií.

Společenství čistých srdcí, které naše redakce oslovila, s liturgickými pivy také příliš nesouhlasí. „Evangelizace je potřeba, ale místo pin-up dívek by na pivech mohly být například světice, zahalené a cudné,“ míní koordinátor Marek Dunda. Ani tato cesta by se však neobešla bez theologických problémů. „Nedovedu si představit, jak bychom potom na pivech zobrazovali třeba Marii Magdalskou. To jsou možná ty stávající dívky ještě dobrá varianta,“ vyjádřil svoji skepsi pastorální theolog Pavel Ambroz.

I mezi ženami v církvi se však najdou takové, které pivní evangelizaci podporují a nechybí jim patřičný nadhled. Jednou z nich je sestra Angelika Pintířová z řádu boromejek. „Podívejte, zase se s tím dělá zbytečný humbuk. Vždyť já si pivo také ráda dám, a jistě nejsem jediná. Naopak, nabídka by se mohla rozšířit i na liturgická piva pro ženy. Takový král David za mlada, Samson nebo jiní bibličtí muži, na které je radost pohledět, by klidně mohli být na obrázku místo těch dívek,“ pomrkává sestra Angelika a dodává, že se již těší na růžové pivo na nadcházející Květnou neděli.

Jak celá akce s pivy dopadne, lze tedy zatím jen odhadovat, již nyní ale můžeme očekávat, že bude mít pozitivní dopad nejen na evangelizaci českého národa, ale i na ekonomiku, a to zejména malých klášterních pivovarů, které již začaly jednat o spoluúčasti.

Z blogu tisickrate.cz.

Menšinová vláda má zelenou!

Církev souhlasí se zdaněním restitucí výměnou za kříže na školách.

Podporují nás:

  30 05 2018 KJ           Logo Nadace OF        bar.ces.poz logo-SFK 478607 1953 Praha logo      

Partneři:

PN logo sRGBlogo pozadi cervena Automediace2udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big   cze-logo    Peroutak logo1